-
کیت کامل پوسته فلایول ده تن
اطلاعات بیشتر -
کیت کامل چدنی پمپ باد(355)
اطلاعات بیشتر -
کیت کامل قطعات زیری اطاق دنگ فنگ
اطلاعات بیشتر -
واسطه P.T.O قدیم
اطلاعات بیشتر -
لوازم کامل سگدست دنگ فنگ
اطلاعات بیشتر -
لوازم کامل سگدست هوو
اطلاعات بیشتر -
مهره بینیون 355
اطلاعات بیشتر -
مهره بینیون reno
اطلاعات بیشتر -
مهره چفت کن
اطلاعات بیشتر -
مهره فول جدید 608
اطلاعات بیشتر -
مهره سر شافت وسط گیربکس
اطلاعات بیشتر -
مهره سگدست 355 (10 تن)
اطلاعات بیشتر
لوازم دیفرانسیل کامیون یکی از مهم ترین اجزا و لوازم یدکی کامیون ها به شمار میرود. با پیشرفت صنعت خودروسازی، هرروزه ما قطعات و تجهیزاتی را میبینیم که به دلیل عملکرد بهترشان جایگزین قطعات قدیمی میشوند.
این تاثیر پیشرفت در زمینه صنعت کامیونسازی و باربری بسیار مهم است. زیرا این خودروها نسبت به خودروهای معمولی پیچیدهتر بوده و تجهیزات مختلفی دارند که در خودروهای معمولی وجود ندارد. همچنین به دلیل سنگینتر بودن کار و فشاری که به موتور و قطعاتش وارد میشود، نیازمند استفاده از باکیفیتترین و بهترین قطعات روز دنیا است تا هیچ مشکلی برای کامیون پیش نیاید.
یکی از قطعات بسیار مهم در کامیون، دیفرانسیل است. دیفرانسیل قدرت تولید شده توسط موتور و گیربکس را به چرخها انتقال داده رو باعث حرکت میشود؛ بنابراین نقش حیاتی دارد و هرگونه مشکل و نقص در آن باعث میشود کامیون حرکت نکند.
علاوه بر بینقص بودن باید قدرت متعادلی نسبت به موتور داشته باشد. زیرا اگر موتور و گیربکس بسیار قوی باشند؛ ولی دیفرانسیل ضعیف باشد، قدرت موتور به طور کامل به چرخها نرسیده و عملاً مانند یک موتور ضعیف خواهد بود؛ بنابراین استفاده از بهترین دیفرانسیل متناسب با موتور و گیربکس، باعث میشود کامیون با حداکثر قدرتش کارکرده و مشکلی برایش پیش نیاید.
گروه بازرگانی نصوحی یکی از بزرگترین عرضه کننده های لوازم دیفرانسیل کامیون است که تمامی لوازم خود را با گارانتی به فروش می رساند.در ادامه این مقاله درباره لوازم دیفرانسیل کامیون بیشتر صحبت خواهیم کرد.
مکان قرارگیری دیفرانسیل در کامیون
همانطور که شرح دادیم دیفرانسیل کامیون بخش مهم سیستم انتقال نیرو از موتور به چرخها است. این دیفرانسیل در فاصله بین گیربکس و چرخها قرار گرفته است. دیفرانسیل کامیون دو وظیفه مهم دارد: اول اینکه نیروی موتور و گیربکس را انتقال دهد؛ سپس این نیرو را بهصورت مساوی بین چرخها تقسیم کند.
مکانی که دیفرانسیل قرار میگیرد به این بستگی دارد که در محور چرخهای جلو است یا در محور چرخهای عقب. اگر در محور جلو باشد، بعد از گیربکس ما دیفرانسیل را مشاهده میکنیم. اما اگر در محور عقب قرار گرفته باشد، دیفرانسیل پس از میل گردان قرار گرفته است.
در بعضی کامیونها دو عدد دیفرانسیل در جلو و عقب حضور دارند. نحوه قرارگیری و اتصال لوازم دیفرانسیل کامیون به این صورت است که دوران عمودی ایجاد شده توسط موتور کامیون را بهصورت مجزا و به شکل افقی به چرخها انتقال میدهد.
علت مجزا کردن این دوران به این دلیل است که مثلاً وقتی کامیون در پیچ جادهای قرار دارد، تعداد دوران چرخی که به سمت داخل پیچ قرار دارد کمتر از تعداد دوران چرخ دیگر است؛ بنابراین باید دیفرانسیل به طور مجزا و دقیق این پیچشها را تنظیم کند. اهمیت زیاد دیفرانسیل به این دلیل است که کامیونها به علت حمل چندین تن بار و همچنین بزرگ و دور بودن چرخها از هم در تردد در پیچها و جادههای مختلف با مشکلاتی روبرو خواهد شد که دیفرانسیل این مشکلات را حل خواهد کرد.
اجزا و مشخصات دیفرانسیل کامیون
دیفرانسیل اجزای زیاد و مختلفی دارد که قرارگیری درست و دقیق هر قطعه باعث درستکار کردن دیفرانسیل میشود. علت زیاد بودن اجزا و لوازم دیفرانسیل، کارکرد درست و مطلوب دیفرانسیل که نتیجه آن عملکرد خوب در کامیون است.
اگر دیفرانسیل معیوب شود یا آسیب ببیند، ممکن است کامیون کلاً حرکت نکند یا باعث ایجاد ضعف در قدرت حرکت آن و سرعتی که میتواند به دست بیاورد شود. کامیونها برخلاف سایر خودروها انواع شرایط جادهای، آبوهوایی، فصلی و دمایی را تجربه میکنند و بنابراین همواره ممکن است با آسیبهایی روبرو شوند؛ بنابراین لازم است که در بازههای زمانی از سلامت دیفرانسیل اطمینان حاصل کرد تا در وسط جاده با مشکل روبرو نشوید.
علاوه بر این شرایط کامیونها باید در جادههای مختلف سرعتهای مختلفی داشته باشند. مثلاً در اتوبان لازم است بهاندازه کافی سرعت افزایش یابد. این کار را باید دیفرانسیل انجام دهد و به طور کامل نیروی موتور را از گیربکس انتقال دهد. در مواقعی که بار درون کامیون بسیار سنگین باشد لازم است در پیچها و شیبها گشتاور تولیدی توسط موتور بهصورت کامل به چرخها برسد؛ بنابراین بدون دیفرانسیل یا با دیفرانسیل معیوب مشکلاتی زیادی به وجود خواهد آمد. مونتاژ لوازم دیفرانسیل باید بسیار دقیق باشد تا دیفرانسیل با هیچگونه خطا و نقصی روبرو نشود. اجزای موجود در لوازم دیفرانسیل کامیون عبارتاند از:
- هوزینگ (Housing)
- رینگر: دریافت نیرو از پینیون
- دنده پلوس
- پینیون و کران ویل (Pinion and Crown wheel): انتقال نیرو از گیربکس به دیفرانسیل
- چرخدنده حلقهای
- خورشیدی
- چرخدنده جانبی: انتقال گشتاور و همچنین چرخاندن چرخدنده حلقهای
- اسپری در: باعث چرخش چرخدندههای چپ و راست میشود.
- بلبرینگ
- هرزگردها
- کلهگاوی
قطعه انتهایی که نیرو را دریافت میکند، پلوسها هستند. قبل از پلوسها دیفرانسیل است که نیرو از اجزا و لوازم مختلف آن میگذرد و سپس به پلوسها داده میشود. مسیری که نیرو ایجاد شده در موتور طی میکند به این صورت از که ابتدا از موتور به گلایول داده میشود. سپس از فلای ویل عبور کرده و به کلاچ داده میشود. پس از کلاچ وارد گیربکس و بعد از آن وارد دیفرانسیل میشود. از اجزا و لوازم مختلف دیفرانسیل عبور کرده و سپس به پلوسها داده میشود. در نهایت بعد از پلوس به چرخها داده میشود که نتیجه آن حرکت کامیون است.
نحوه کارکرد لوازم دیفرانسیل کامیون
پس از اینکه نیرو به گیربکس انتقال یافت، وارد دیفرانسیل میشود. اولین قطعهای که این نیرو به آن وارد میشود، پینیون است. پینیون بهوسیله چرخدنده به کران ویل وصل است و با چرخش پینیون، کران ویل نیز به چرخش میآید؛ بنابراین دومین قطعه پس از پینیون همان کران ویل خواهد بود. پس از کران ویل نوبت قطعه بعدی دیفرانسیل کامیون است که هرزگردها هستند و چرخش کران ویل باعث چرخش آنها نیز میشود. هرزگردها باعث تنظیم میزان چرخش در چرخها میشوند.
این قطعه به این صورت عمل خواهد کرد که اگر کامیون بر جادهای صاف و مستقیم حرکت کند، میزان نیروی ورودی به پلوسها برابر خواهد بود، اگر در جادهای شیبدار و یا در حالت پیچش باشد، هرزگردها در خلاف جهت چرخش چرخدندههای پلوس میچرخند و باعث میشوند میزان گشتاور وارد به چرخها بر اساس شیب و میزان پیچ جاده تنظیم شود. به طور خلاصه دیفرانسیل نیروی موتور را دریافت میکند؛ اما نیروی موتور طولی بوده و چرخش چرخها عمودی. پس دیفرانسیل ضمن انتقال نیرو به چرخها، آن را از طولی به عمودی تغییر میدهد.
برندهای سازنده لوازم دیفرانسیل کامیون
ساخت لوازم دیفرانسیل کامیون بسیار پیچیدهتر از مطالبی است که توضیح دادیم و نیاز به تکنولوژیای پیشرفته و مواد اولیه متنوع است. همچنین برای ساخت آن باید دستگاهها مختلفی مورداستفاده قرار گیرند. به همین دلیل تعداد محدودی شرکت در بازار موجودند که دیفرانسیل میسازند و برندهای زیادی برای دیفرانسیل موجود نیست. تعدادی از برندهای معروف که دیفرانسیل باکیفیت میسازند عبارتاند از:
- مان MAN
- مری تور راکول Meritor Rockwell
- جنرال موتورز General Motors
- ایتون کلارک Eaton Clark
- اسپایسر Spicer
- دانا DANA
- دایملر مرسدسبنز Daimler-Mercedes Benz
- نیو پراسس NEW Process
- نوی ستار Navistar
- اینترنشنال International
- بمباردیه Bombardier
این شرکتها معروفترین شرکتهای موجود در بازار هستند و دیفرانسیلهای ساخته شده توسط آنها بدون شک باکیفیتترین بوده و رضایت مصرفکنندگان را به همراه دارد. دیفرانسیلهای ساخته شده توسط این شرکتها بر روی کامیونهای مختلف نظیر ولوو، مرسدسبنز، مان، کارک، کنورث و سایر کامیونهای موجود در دنیا نصب شده و همگی آنها تابهحال بهترین کارکرد را داشتهاند.
سیستمهای کمکی دیفرانسیل
همانطور که توضیح دادیم لوازم دیفرانسیل کامیون با شرایط گوناگونی روبرو است که ممکن است باعث آسیب به دیفرانسیل شود؛ بنابراین شرکتهای سازنده لوازم دیفرانسیل کامیون آمدهاند و سیستمها و قطعاتی بهعنوان کمک برای دیفرانسیل گذاشتهاند تا این نواقص را برطرف کنند. سیستمهایی مانند جفت کن و قفل کن در دیفرانسیل قرار داده شدهاند تا با این شرایط مقابله کنند و نگذارند دیفرانسیل آسیب ببیند و به آن کمک کنند.
برای مثال جفت کن سیستمی است که در کامیونها و کشندههای سه محوری یعنی ششدرچهار مشاهده میشوند. این کامیونهای سه محوری دو دیفرانسیل قرار داده شده است و بنابراین به این کامیونها، کامیون جفت میگویند. دیفرانسیل جلویی همانطور که در بالا گفتیم به میل گردان اتصال یافته و وظیفهاش انتقال نیرو است.
دیفرانسیل عقب به دیفرانسیل جلویی وصل است و به آن standby differential میگویند. این سیستم برای این تعبیه شده که در شرایط سخت و ناپایدار هر دو دیفرانسیل فعال شده و دیفرانسیل عقب به کمک دیفرانسیل جلو میآید و هر دو محور چرخهای جلویی و عقبی شروع به چرخش میکنند.
این کار باعث افزایش نیرو و حرکت کامیون در شرایط سخت میشود. سیستم دیگری که در کامیون تعبیه داده میشود قفل کن دیفرانسیل است. این سیستم در سربالاییها و یا در جادههای گلولای به کمک دیفرانسیل میآید. برای مثال وقتی کامیونی که بار سنگینی دارد و در سربالایی با شیب زیاد یا در گلولای قرار دارد در حالت عادی نمیتواند عبور کند و بهاصطلاح چرخها بکسوات میکنند. قراردادن در دنده سنگین شاید کمک کند؛ اما همیشه مؤثر نیست.
بنابراین سیستم قفل کن میآید و در این شرایط چون هرزگردها بهاشتباه نیرو را به طور نامساوی بین چرخها تقسیم کردهاند و باعث ایجاد بکسوات شدهاند، دیفرانسیل را قفل میکند.
با فعالشدن قفل کن یا همان differential lock عملاً دیفرانسیل ازکارافتاده و غیرفعال میشود. وقتی دیفرانسیل از مدار خارج شد نیرو بهصورت مساوی بین چرخها تقسیم شده و دیگر بکسواتی به وجود نخواهد آمد. در این حالت چرخها مانند چنگکی در خواهند آمد و کامیون بهآسانی از سربالایی یا گلولای عبور میکند.
[…] لوازم دیفرانسیل کامیون […]