لوازم زیر شاسی کامیون یا Truck Undercarriage Accessories   جزء ارکان مهم کامیون هستند که شناختن آنها برای هر راننده­ای ضروری است.

خرابی لوازم زیر شاسی کامیون در هنگام سفر یا استفاده کلی از وسیله نقلیه باعث آسیب­های جدی در کامیون شما می­شود. به همین دلیل آشنایی شما با قطعات زیر شاسی کامیون و نحوه تعمیر آنها به شما کمک می­کند هنگام خرابی قطعات بتوانید تا قبل از رسیدن تعمیرکار ماشین، عیب و یا خرابی را تشخیص دهید.

همچنین اگر نصب برخی لوازم را که آسان است یاد بگیرید دیگر نیازی به مکانیک نیست و خودتان می­توانید آنها را انجام دهید و در هزینه ها صرفه جویی کنید. در این مقاله سعی داریم شما را با قطعات زیرشاسی کامیون و علل خرابی و تعمیر به موقع آنها آشنا کنیم.

لوازم زیر شاسی کامیون و انواع آنها

لوازم زیر شاسی کامیون انواع مختلفی دارند که هرکدام نیز به دسته های متفاوت تقسیم می­شوند:

  • پیچ چرخ­ها

پیچ چرخ­ها نیز دارای انواع مختلفی هستند که در زیر آنها را معرفی می­کنیم

  • پیچ چرخ تریلی

پیچ چرخ تریلی یکی از لوازم زیر شاسی کامیون است که در ابعاد مختلف وجود دارد. ابعاد آن مشخص هستند و دارای مقاومت و سختی بالا بوده و از استحکام خوبی برخوردار هستند.

  • پیچ چرخ کامیون

پیچ چرخ کامیون دارای پیچ­هایی با گل دایره­ای شکل و پایه­های رزوه شده از جنس فولاد هستند. این پیچ­ها دارای ابعاد و اندازه­های مختلف بوده و در لوازم زیر شاسی کامیون بکار می­روند.

  • پیچ چرخ مایلر

پیچ چرخ مایلر از جنس فولاد MO40 هستند. دارای گرید 9/10 بوده و از توان خیلی بالا، خاصیت ضد زنگ و ضد خوردگی، آلیاژ کم و مقاوم در برابر حرارت نیز برخوردار هستند.

  • پیچ چرخ ده تن

پیچ چرخ ده تن یکی از پرکاربردترین پیچ­ها است که هنگام استفاده از آنها از ابزار دیگری برای سفت و شل کردن استفاده می­شود. به همین دلیل است که سفت شدن بیش از حد آنها باعث بارگیری زیاد آنها نمی­شود.

  • پیچ چرخ ساجی

پیچ چرخ ساجی یکی از پیچ­های با کیفیت و دارای گرید 9/10 جهانی است. این پیچ از پیچ­های پرمصرف است که نسبت به گریدهای 8/8 کلاس بالاتری دارد.

  • پیچ چرخ فاو

این پیچ نیز دارای خواص ضد خورندگی و ضد زنگ هستند. پیچ چرخ فاو از کیفیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از افرادی که ماشین سنگین دارند نیز شده است.

  • پیچ چرخ آتکو

پیچ چرخ آتکو از جمله پیچ­های باکیفیت که دارای ویژگی­های فولاد M040، کربن پایین، مقاوم در برابر حرارت، توان کششی و مقاومت بالا هستند. در ترکیبات آنها عنصر کربن و مولیبدن بکار رفته است.

  • پیچ چرخ ولوو

پیچ چرخ ولوو از جنس فولاد و دارای توان کششی و مقاومت بالایی است. بنابراین به دلیل داشتن این خواص برای جوشکاری بسیار مناسب هستند.

  • پیچ چرخ رنو میدلام

این پیچ چرخ­ها از لوازم زیر شاسی کامیون رنومیدلام هستند. پیچ چرخ رنومیدلام از جنس فولاد M040 و گرید جهانی 9/10 است به همین دلیل بارهای بالا را تحمل می­کند.

  • پیچ چرخ فنر

پیچ چرخ فنر یکی از پیچ­های کم کربن که در برابر حرارت دارای مقاومت بالا هستند. دارای خاصیت قدرت مقاومت و کشش بالا و کیفیت خوب هستند.

  • پیچ چرخ ولوو اف اچ

این پیچ چرخ از پرفروش ترین پیچ­هایی است که قیمت آنها بر اساس قطرشان تعیین می­شود. این پیچ برای اتصال قطعات، کاربرد زیادی در شاسی ولوو اف اچ دارد.

  • پیچ چرخ اسکانیا

پیچ اسکانیا دارای گرید جهانی 9/10 که از فسفر ساخته شده­اند به همین دلیل مقاومت بالا در برابر فشارها و بارهای وارد شده دارند.

  • پیچ چرخ هوو

این پیچ چرخ در کامیون­های هوو چینی استفاده مناسب دارند. این کامیون به دلیل داشتن استهلاک بالا از این پیچ استفاده می­کند. از جنس فولاد MO40 هستند و خریداران بسیاری دارند.

  • پیچ چرخ دانگ فنگ

استاندارد پیچ­های دانگ فنگ ASTM324 است و در دانگ فنگ کشنده و کمپرسی کاربرد دارد. هنگام خرید این پیچ به جنس، کیفیت، سایز، ابعاد، گرید و قطر پیچ دقت کنید.

  • پیچ چرخ نیسان دیزل

این پیچ نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و خریداران این پیچ موقع خرید به برند، کیفیت، ابعاد، اندازه و مواد استفاده شده در ساخت آنها توجه می­کنند.

  • پیچ چرخ فورهاف

پیچ چرخ فورهاف دارای مقاومت بالا هستند و در ترکیب آنها از آلیاژ کم استفاده شده است. این پیچ ها دارای خاصیت ضد خورندگی، ضد زنگ و دوام بالا هستند.

  • لقمه چرخ

لقمه چرخ یکی از وسایل ماشین سنگین و جزء وسایل یدکی و مورد نیاز اتومبیل­ها است. لقمه چرخ فولادی یکی از انواع لقمه چرخ­ است که دو نوع چدنی و فولادی دارد. این محصول از مواد مختلفی ساخته شده و از نظر کیفیت و ابعاد به انواع مختلفی تقسیم می­شود.

  • محور کامیون

قطعات محور کامیون

  • پیچ محورهای فوکس
  • پیچ محورهای عثمان
  • پیچ محورهای SAF
  • پیچ محورهای BPW
  • پیچ محورهای دورس
  • میل قامه­ها

میل قامه فنر عقب نقشی بسیار مهمی در تعویض و نصب فنرهای خودرو دارد. فنر و کمک فنر از قطعات مهم در خودرو هستند. کمک فنر باعث کاهش ضربات ناشی از وارد شدن خودرو می­شود. فنرهای عقب خودرو نیز بوسیله میل قامه نصب می­گردند. توضیحات بیشتر در مورد میل قامه­ها را در ادامه این گفتگو خواهید دید.

  • بوش برنجی

بوش برنجی با طول و قطر مختلف به علت حمایت از حالت خود روان کننده و عدم نیاز به روغنکاری هنگام کار از اهمیت زیادی برخوردار است. بوش برنجی دارای مزیت گشتاور بالا،نصب ساده و آسان و غیره است.

  • انواع سنتربولت

سنتربولت­ها با توجه به نوع خودرو و سیستم فنر بندی دارای اندازه­های متفاوتی هستند. سنتربولت پیچی است که از وسط محور­ها گذشته و با عبور کردن از وسط فنرها، آنها را روی همدیگر نگه می­دارد.

معرفی پیچ و مهره توپی

از دیگر لوازم بکار رفته در شاسی کامیون پیچ و مهره توپی هستند که کاربرد زیاد در صنایع مختلف دارند. این پیچ و مهره­ها در راستای استفاده از فولاد ضد زنگ دارای مقاومت کششی بالا هستند و در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی از پیچ­های دیگر مقاوم تر هستند. این نوع پیچ­ها برای تهیه مصنوعات فلزی و چوبی کاربرد فراوانی دارند. پیچ و مهره­های توپی در دو نوع نوک تیز و نوک صاف موجودند که هر کدام از آنها کاربرد ویژه­ای دارد.

کرپی و سنتربولت

از دیگر لوازم زیر شاسی کامیون، پیچ و مهره­های کرپی و سنتر بولت هستند. کرپی­ها از فولاد CK ساخته شده­اند و به دلیل حرارت زیادی که به آنها می­دهند دارای میزان سختی بسیار بالایی هستند. کاربرد این نوع پیچ و مهره، نگه داشتن یک یا چند قطعه از زیر شاسی است . سنتربولت یک نوع پیچ است که از جنس فولاد و دارای گرید 8/8 است. دارای ابعاد گوناگون است به همین دلیل در بیشتر وسایل نقلیه قابل استفاده است. هنگام خرید سنتر بولت و کرپی به گل گرد و مهره شش پر آنها دقت کنید.

خرید لوازم زیر شاسی کامیون

هنگام خرید لوازم زیر شاسی کامیون باید به ویژگی­ها، مشخصات، روش محافظت و نگهداری از آنها، نحوه نصب، تعویض قطعات، نحوه کاربرد و مشخصات فنی قطعات توجه کنیم تا بتوانیم محصولی باکیفیت و با دوام خریداری کنیم. پخش عمده این لوازم توسط تولیدکنندگان بصورت آنلاین و یا مستقیم صورت می­گیرد زیرا این روش فروش باعث می­شود خریداران هزینه کمتری پرداخت کنند. این لوازم به دلیل اینکه کاربرد زیادی دارند، پخش آنها نسبت به محصولات دیگر گسترده­تر است و تولیدکنندگان آنها برای تولید از قطعات با کیفیت استفاده می­کنند.

لوازم زیر شاسی کامیون

عمر مفید در لوازم زیر شاسی کامیون

همه قطعات و لوازمی که در ماشین سنگین بکار می­رود نیاز به مراقبت و نگهداری صحیح دارد. هر کدام از این لوازم زیر شاسی از قطعات مختلفی تشکیل شده­اند که باید در موقع مورد نظر و پس از استفاده کردن تعویض شوند. بعضی از قطعات خودرو فقط درصورتیکه دچار آسیب دیدگی ناشی از تصادف و یا ضربه شوند نیاز به تعویض دارند. بنابراین عمر مفید در لوازم زیر شاسی کامیون برحسب کارکرد و طول عمر آنها محاسبه می­شود. اگر هنگام استفاده از خودرو از قطعات بطور مناسب نگهداری و مراقبت شود، قطعات از طول عمر زیادی برخوردار شده و در نتیجه در هزینه صرفه جویی می­شود.

عوامل موثر در کیفیت و طول عمر لوازم زیر شاسی

عوامل متعددی هستند که در عمر مفید و صرفه جویی در هزینه لوازم زیر شاسی کامیون تاثیر دارندو این عوامل عبارتند از:

  1. استفاده از قطعات اصلی
  2. رعایت اصول در نگهداری و مراقبت از قطعات
  3. شستشو و تمیزکاری صحیح خودروها
  4. سرویس کردن منظم و دوره­ای کامیون
  5. رانندگی صحیح و اصولی
  6. بازدید و بررسی ماهیانه از لوازم زیر شاسی کامیون
  7. استفاده از روان کننده های با کیفیت
  8. بررسی شرایط مساعد محیطی
  9. توجه و دقت در چراغ­های هشدار ماشین
کلام پایانی

بطورکلی لوازم زیر شاسی کامیون، قطعات بسیار مهم در خودرو هستند و به دلیل پرمصرف بودن نیاز به مراقبت و نگهداری صحیح دارند. هر کدام از این لوازم کاربرد ویژه ای دارد و با توجه به ابعاد و سایزی که دارند قیمت گذاری می­شوند. هنگام خرید این لوازم می­بایست به ویژگی­ها، نحوه نصب و نگهداری آنها دقت کرد. برای اینکه لوازم زیر شاسی خودرو شما دارای عمر مفید باشد، به تعویض به موقع  قطعات اقدام کنید و در مصرف زمان و هزینه صرفه جویی کنید.

لوازم موتوری کامیون

لوازم گیربکس کامیون

لوازم دیفرانسیل کامیون

لوازم اکسل کامیون

لوازم موتوری کامیونت

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *