در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل لوازم موتوری کامیونت بپردازیم؛ اما کامیونت چیست؟ کامیونت، مینی خاور، خاور اتاق کوچک یا مینی بار، نوعی ماشین باری است که در انواع درون شهری و بین شهری برای کاربردهای مختلف و حمل انواع بارها به کار گرفته می‌شود. در حقیقت کامیونت نسبت به کامیون و خاور محدودیت‌های کمتری برای حمل و نقل بار در شهر داشته و با قدرت فزون‌تر موتوری و فضای بیشتر در مواردی کارایی بیشتری نسبت به وانت‌های باری دارد.

در حال حاضر کامیونت‌های مختلفی چون کامیونت هیوندا، کامیونت ایسوزو، کامیونت بادسان، کامیونت الوند، کامیونت بنز، کامیونت نیسان زامیاد و.. در ایران ساخته می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این خودروها همه با قطعات اورجینال ساخته شده و در طول عمر خود نیز به طور طبیعی ممکن است نیازمند تعویض قطعات شوند. به همین دلیل است که هر یک از این شرکت‌ها در کنار ساخت خودرو قطعات یدکی اورجینال نیز تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

معرفی قطعات موتوری کامیونت

قطعاتی چون گیربکس، کاسه نمد، شاسی، دیسک، بیرینگ و بلبرینگ از قطعات پر مصرف و حائز اهمیت موتور خودرو کامیونت؛ و لوازم هیدرولیک، فیلترهای خودرو، لوازم برقی خودرو، صفحه کلاج، تسمه پروانه و… از قطعات یدکی پر استهلاک ماشین باری کامیونت هستند. هر یک از این قطعات نقش مهمی در عملکرد صحیح ماشین دارند و در صورت فرسودگی و خرابی می‌توانند اختلال جدی در کارکرد خودرو به وجود بیاورند‌.

اگر شما هم از علاقه‌مندان به ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین چون کامیونت هستید، کامیونت دارید و یا قصد خرید آن را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این نوشته قصد داریم به طور جامع و کامل به بررسی لوازم موتوری کامیونت ، قطعات و لوازم یدکی مهم مینی خاور و مسائلی چون خرید و فروش قطعات یدکی با کیفیت بپردازیم و راهنمای جامعی برای شناخت و خرید بهترین لوازم یدکی ماشین سنگین و نیمه سنگین به شما همراهان گرامی ارائه دهیم.

کامیونت چیست؟

سال‌ها در میان ماشین‌های سنگین کامیون و خاور که برای نقل و انتقال بارهای بالای ۳ تن درون مرزی و برون مرزی استفاده می‌شدند و وانت بارهایی که ظرفیت حمل آنچنانی نداشتند، جای خالی ماشین نیمه سنگین جادار و قوی احساس می‌شد. تا اینکه شرکت‌هایی مثل ایسوزو، نیسان زامیاد و بنز دست به ابداع جدیدی زدند.

لوازم موتوری کامیونت

 ماشین نیمه سنگین کامیونت، خودرویی جادار و مقاوم با موتور قوی، کابین و مینی اتاق است. لوازم موتوری کامیونت کاملا اورجینال و با کیفیت ساخت این شرکت‌ها خودرویی با ظرفیت بالا و مقاوم را به وجود آورده‌اند. این خودرو باری از لحاظ ظاهری با طول تقریبا 3 متر اندازه‌ای بزرگتر از انواع وانت و کوچکتر از خاور و کامیون دارد.

انواع مختلف مینی خاور یا کامیونت‌ها دارای ظرفیت‌های متفاوت 3 تن، 4.5 تن، 6 تن و 8 تن هستند. هر یک از این انواع، در صنایع و مشاغل به خصوصی به کار می‌روند و جهت حمل و نقل بارهای سنگین بالای ۳ تن از اسباب و اثاثیه منزل گرفته تا بارهای کارخانجات صنعتی به صورت با راننده و بدون راننده نیز کرایه داده می‌شوند.

خوب است بدانید که تمامی اسامی مینی خاور، مینی بار، مینی کامیون،  خاور اتاق کوچک و همچنین عناوین انگلیسی Mini Truck، Light Truck و Light Commercial Vehicle به معنای کامیونت هستند و برای حمل بارهای 3 تا 8 تن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قطعات یدکی کامیونت چیست و چه فرقی با کامیون دارد؟

حال که به طور مختصر و مفید با کامیونت آشنا شدیم، خوب است فرق آن با ماشین‌های سنگین کامیون و خاور را نیز بدانیم. بسیاری افراد به اشتباه کامیونت را همان کامیون و خاور می‌دانند و سر این موضوع ممکن است در هنگام خرید قطعه یدکی و مسائل دیگر پیرامون این موضوع دچار مشکل شوند. در لغت کامیونت به معنای کامیون کوچک است اما در هر حال این ماشین نیمه سنگین با نمونه بزرگ خود یعنی کامیون فرق‌هایی نیز دارد. کامیون‌ها معمولا امکان حمل بارهای بالای 3 تن، حدود 10 تن و بیشتر را دارند. این ماشین‌های سنگین برای حمل و نقل‌های برون شهری و حتی بین مرزی به کار می‌آیند. از نظر لوازم موتوری کامیونت تقریبا مشابه کامیون است و هردو از اجزا و سازوکار مشابهی تشکیل شده‌اند.

از لحاظ قوانین تردد اما کامیونت‌ها آزادی بیشتری در تردد شهری دارند و کامیون‌ها نمی‌توانند در طول روز در سطح شهر تردد کنند. در زمینه‌ کاربردها خوب است بدانید که کامیون‌ها ظرفیت بیشتری دارند و اغلب برای بارهای صنعتی، حمل و نقل مواد اولیه و.. بین کارخانجات گاها در شهرهای مختلف و فواصل زیاد کاربرد دارند و کمتر برای اسباب کشی و مصارف درون شهری استفاده می‌شوند؛ برعکس کاربردهایی که برای کامیونت وجود دارد. اما شناخت لوازم موتوری کامیونت چه اهمیتی دارد؟ این لوازم چه چیزهایی هستند؟ چگونه می‌توانیم این لوازم را با کیفیت خوب و قیمت مناسب خریداری کنیم؟ این سوالات رایج و مهم مواردی هستند که در بخش‌های بعد به آن می‌پردازیم.

شناخت لوازم یدکی کامیونت

هر خودرو سبک، سنگین و نیمه سنگین سیستمی است که از مجموعه‌ای از اجزا و ارتباط بین لوازم تشکیل شده است. این سازوکار برای فعالیت صحیح به هر دو فاکتور کیفیت لوازم و ارتباط موثر و کارآمد بین این اجزا نیاز دارد. اگر یک خودرو در هر نوع و کاربردی قطعات یدکی با کیفیت نداشته باشد، مطمئنا کارکرد خوبی هم نخواهد داشت. این موضوع در مورد خودروهای سنگین و نیمه سنگین جدی‌تر هم می‌شود. چرا که فعالیت این خودروها فقط روی یک فرد و یک سازمان تاثیر نمی‌گذارد. حمل و نقل چه در سطح درون شهری و برون شهری و چه در سطح برون مرزی امری مهم است که همزمان روی عملکرد و سرعت فعالیت چند حوزه، چند شرکت و… تاثیر می‌گذارد.

لوازم موتوری کامیونت ، کامیون و خاور و دیگر ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین به چند صورت در بازار تولید و عرضه می‌شوند؛ اما بهترین و مرغوب‌ترین این قطعات آن‌هایی هستند که به صورت اورجینال و با کیفیت توسط خود کارخانه تولید کننده خودرو ساخته می‌شوند. در طول عمر ماشین‌های مختلف از جمله کامیونت ممکن است گذر زمان و فرسودگی، تصادفات جاده‌ای و دیگر مسائل روی کیفیت و عملکرد قطعات تاثیر منفی بگذارند و افراد را وادار به تعمیر و تعویض قطعه کنند. در این مواقع شناخت و خرید قطعه یدکی با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است و بهتر است از طریق همین کارخانجات معتبر انجام شود.

بررسی لوازم مهم و پر مصرف موتوری کامیونت

موتور هر خودرویی مرکز اصلی تولید انرژی حرکت و قدرت آن خودرو است. قدرتی که در هر ماشین علی الخصوص ماشین‌های باری سنگین و نیمه سنگین چون کامیونت حرف اول را می‌زند. Engine یا موتور خودرو دارای لوازم مهمی است که در دراز مدت یا در اثر عوامل خارجی ممکن است خراب شوند و نیاز به تعویض پیدا کنند. خوب است بدانید که پرمصرف‌ترین و مهمترین لوازم موتوری کامیونت و به طور کلی خودروهای سنگین عبارتند از: گیربکس، دیسک، بیرینگ و بلبرینگ، کاسه نمد، شاسی و… که در ادامه بیشتر با هر یک از این قطعات آشنا خواهیم شد.

گیربکس کامیونت

گیربکس سازوکاری در تمام خودروهاست که وظیفه دریافت و انتقال نیروی گشتاور موتور برای فعالیت سایر اجزای حرکتی را به عهده دارد. این سازوکار بسیار ضروری و کاربردی است و نقش بسیار مهمی را در جابجایی بار و خودروهای سنگین و نیمه سنگین چون کامیونت ایفا می‌کند. گیربکس ماشین نیمه سنگین کامیونت با تفاوت قابل توجه در ساختار و تعداد دنده‌ای که در اختیار راننده قرار می‌دهد، در ایجاد سرعت و کشش به موقع و مناسب کاربرد حائز اهمیتی داشته و جایگاه ویژه‌ای را در بین لوازم موتوری کامیونت از آن خود کرده است.

دیسک ترمز یا دیسک چرخ کامیونت

متوقف کردن و ترمز از جمله اقدامات مهم و لازم برای هر خودرو سبک، سنگین و نیمه سنگین است که معمولا در همه ماشین‌ها به وسیله سازوکاری به نام دیسک ترمز یا دیسک چرخ انجام می‌شود. هر چند که کامیونت و دیگر ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین به اندازه ماشین‌های سبک شتاب نمی‌گیرند، اما به دلیل باری که با خود حمل می‌کنند، ترمز آن‌ها و کیفیت دیسک ترمز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

لازم به ذکر است که دیسک ترمز کامیونت و خودروهای سنگین علاوه بر آلیاژ چدن، دارای درصد کربن مقاوم نیز هست که وظیفه ترمز را به خوبی به انجام می‌رساند. به منظور کیفیت بالاتر لازم است خرید لوازم موتوری کامیونت از جمله دیسک چرخ از کارخانجات معتبر صورت گیرد.

کاسه نمد کامیونت

کاسه نمد از آن اجزایی ست که تعویض آن عملکرد و طول عمر سایر اجزا موتور را بهبود می‌بخشد. کاسه نمد از مهمترین لوازم موتوری کامیونت ، فشار وارده از تحرک فنرها و بخش‌های دیگر را خنثی کرده و به عنوان ضربه گیر از آسیب رسیدن به سایر اجزای موتوری جلوگیری به عمل می‌آورد.

بلبرینگ کامیونت

بلبرینگ ماشین جزئی از لوازم موتوری کامیونت است که اصطکاک چرخشی را کاهش داده و از بارهای شعاعی و محوری پشتیبانی می‌کند. به بیان ساده‌تر بلبرینگ کامیونت همان وسیله‌ای ست که از ایجاد صدای زیاد هنگام چرخش چرخ‌های ماشین نیمه سنگین کامیونت جلوگیری می‌کند. بلبرینگ‌های انواع کامیونت و به طور کلی ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین، انواع مختلفی دارند که هر یک ظرفیت تحمل بار به خصوصی را دارا هستند؛ این ظرفیت نکته‌ای ست که در هنگام خرید لوازم بلبرینگ کامیونت باید به خاطر داشته باشید.

فیلترها

فیلترها در کامیونت مانند یک سپر دفاعی عمل می‌کنند و یک عامل اساسی برای محافظت از سایر قطعات کامیونت به حساب می آیند. همچنین فیلترها باعث افزایش طول عمر کامیونت می‌شوند. انواع فیلتر شامل روغن موتور، رسوب‌گیر و.. می باشد که در تمامی کامیونت ها استفاده میشوند. فیلترهای کامیونت باید هر چند وقت یک‌بار تعویض شوند؛ پس پیشنهاد ما به شما این است که فیلتر  را هر 4 ماه یک‌بار تعویض کنید تا خودرویی با طول عمر بالاتر داشته باشید.

کلام پایانی

آنچه در این مقاله شرح دادیم، مهمترین مطالب در زمینه لوازم موتوری کامیونت ، شناخت و کاربرد آن‌ها بودند. برای خرید لوازم یدکی کامیونت و خودروهای سنگین و نیمه سنگین بهترین گزینه تهیه لوازم اورجینال از شرکت سازنده خودرو است. با این کار می‌توانید با خیال راحت از کیفیت و البته قیمت مناسب‌تر لوازم موتوری حساس خودرو را خریداری نمایید.

مطالب مشابه :

لوازم زیر شاسی کامیون

لوازم موتوری کامیون

لوازم گیربکس کامیون

لوازم دیفرانسیل کامیون

لوازم اکسل کامیون

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *